Бидэнтэй нэгдэх

Цаг үе

ТЦА: Халтиргаатай замд хэрхэн автомашин жолоодох вэ

Огноо:

,

Замын нөхцөл байдал нь автомашины ашиглалтад төдийгүй, жолоочийн бие, сэтгэл зүйд асар их нөлөөлдөг. Эвдрэл, тэгш биш байдал, дэржигнүүр, өгсүүр, уруу, халтиргаа зэрэг янз бүрийн  хүндрэлтэй нөхцлүүд нь замын хөдөлгөөнийг үнэлж дүгнэхэд хүндрэл учруулаад зогсохгүй жолоочийн сэтгэл зүйд ихээхэн сөрөг нөлөөтэй. Замын нөхцөл хүндрэлтэй байх нь жолоочийг амархан ядрааж, бухимдуулж улмаар аюулд хүргэж болдгийг Герман улсын эрдэмтэн Дитер Клебельсберг нотолсон байна.

Нэг жилд гарч байгаа зам тээврийн ослын 20 орчим хувь нь замын эвдрэлээс, 49.6 хувь нь нойтон болон халтиргаатай нөхцлөөс үүдэлтэй гэж олон улсын судлаачид үзжээ. Халтиргаатай нөхцөлд автомашины тоормосны зам 3-4 дахин ихэсч, мөстсөн нөхцөлд автомашины дугуй замтай барьцалдах хүч 5 дахин багасдаг. Тухайлбал 50 км/ цагийн хурдтай явж байсан автомашины тоормосны зам тэгш хуурай асфальт замд 20 метр байсан бол нойтон замд 50 метр, цастайд 60 метр, мөстсөн бол 120 метр болж тус тус өсдөг ажээ. Өөрөөр хэлбэл жолоочийн өлмий тоормосны дөрөөн дээр хүрснээс хойш 120 метр зам туулаад автомашин зогсоно гэсэн үг юм. Зам дугуй хоёрын барьцалт нь тээврийн хэрэгслийн хурд, дугуйн эдлэгдсэн хугацаа, хээний чанар, зорчих хэсгийн гадаргуугийн байдал зэргээс ихээхэн хамааралтай.

Замын халтиргаатай хэсэгт авцуулах холбоо салгаж огцом тоормослох, жолооны хүрдийг огцом эргүүлэх нь шарвах гол шалтгаан болно. Автомашины шарвах хөдөлгөөн гэнэт болдог. Бүр өчүүхэн төдий огцом хөдөлгөөн нь алдаа болж бусдыг эсрэг урсгал руу шахаж оруулах юмуу замаас гаргадаг гэдгийг санах хэрэгтэй. Автомашины шарвах үйлдлийг жолооны хүрдээр залруулдаг. Шарвах үед сандрах хэрэггүй, жолооны хүрдийг шарваж байгаа тал руу нь эргүүлээрэй. Шарвалтыг засахад тоормос хэрэггүй гэж хэлэхэд болно. Тоормос гишгэсэн үед жолооны хүрдийг яаж ч эргүүлээд нэмэргүй, автомашин чигээ өөрчлөхгүй гулсана. Үүнийг тайлбарлах маш энгийн жишээ бол мөсөн дээр гулгах. Хөлийн тавхайн байрлалаас хамаарч гулсах чиг өөрчлөгддөггүй. Тоормос гишгэсэн үед автомашины гулсах хөдөлгөөн яг үүнтэй адил юм. Харин тоормос гишгэхээ болих үед дугуй эргэх хөдөлгөөнд орох тул жолооны хүрдний байрлалаас хамаарч автомашины чиг өөрчлөгдөнө.

Халтиргаатай замд хөдөлгөөн эхлэх нь бас нэг бэрхшээл юм. Энэ бэрхшээлийг давахын тулд бага зэрэг “Онолдох” шаардлага гарч байна. Автомашиныг хөдөлгөхөд зүтгэх хүчний хэмжээ нь дугуйн дороос тулах хүч, барьцалтын коэффициент хоёрын үржвэрээс их байх, зогсох үед зүтгэх хүч нь барьцалтын хүчнээс бага байх шаардлагатай. Энэ харьцаа алдагдвал автомашин шарвах буюу дороо хий эргэдэг. Халтиргаатай замд хөдөлгөөн эхлэхэд хамгийн гол нь “Хөдөлгүүр-авцуулах холбоо-дугуй-зам” гэсэн системд хий эргэх нөхцөл бүрдүүлэхгүй байх явдал. Ингэхийн тулд авцуулах холбоог яг залгагдах агшинд /үрэлтийн момент нь эсэргүүцлийн моменттой тэнцэх үе/ түүний дөрөөг аажмаар авах буюу холимгийн дөрөөг үл ялих буцаах шаардлагатай. Мөн араа хүндрэх тусам дугуйн эргэлтийн момент их байх тул туршлагатай жолооч аль болох хөнгөн араагаар хөдлөхийг хичээдэг. Дээрх, онолын болон практик аргуудыг эзэмшвэл хир баргийн халтиргаатай замд тевөггүйхэн хөдлөх боломжтой.

Аюулгүй байдал нь олон хүчин зүйлээс хамааралтай байдаг учир цоо шинэ дугуйнд ч 100 хувь найдах хэрэггүй. Халтиргаатай замд аюулгүй байдлыг хангахад дугуй хамгийн чухал үүрэг гүйцэтгэнэ. Замд гарахын өмнө дугуйн хээ, чанар, хийн даралтын хэмжээг шалгаж үзэхэд ер илүүдэхгүй. Чанар муутай, хээ нь элэгдсэн дугуйн барьцалдах чадвар сул байдаг тул аюулд хүргэж болно.

Зам дээр тогтсон усан дээгүүр гарах үед зам дугуй хоёрын хооронд усан давхарга бий болох  тул барьцалтыг ихээхэн хэмжээгээр бууруулна. Энэ үед зам дугуй хоёр шууд харьцахгүй учир гулгасан мөр үүсдэггүй. Энэ нөхцөлд тээврийн хэрэгслийн жин бараг нөлөөгүй. Харин усны гүний хэмжээ нь дугуйны хээний гүнээс бага бол дээрх хүндрэл багасдаг.

Зөвхөн урд дугуйнд акваплан үүсэх үед автомашин шулуун чигээ төдийлөн алдаад байдаггүй. Харин хойд дугуйнд акваплан үүсэх тохиолдолд шарвах нөхцөл бий болдог. Энэ нь урд дугуйн хээ хойд дугуйныхаас гүн байх тохиолдолд бий болдог үзэгдэл юм. Иймд дугуйн хээний хэлбэр, хэмжээ бүх дугуйнд ижил байхаас гадна хийн даралт тогтоосон хэмжээнд байх ёстой.

Тоормос бүх дугуйндаа жигд барьж байна уу, автомашин шулуун чигээ хадгалж байна уу, тодорхой зайд зогсож байна уу гэдгийг замд гарахын өмнө зайлшгүй шалгах шаардлагатай. Гэхдээ шалгах орчинд аюулгүй байдал хангагдсан байх ёстой гэдгийг сайтар санаарай. Зарим тохиолдолд замын гадаргуу нь хэвийн мэт харагдах боловч чийг, цан цохисон юмуу бусад шалтгаанаар зорчих хэсэг халтиргаатай болсон байж болно. Учир нь зам зөвхөн цас, мөсөөр хучигдсанаар халтиргаатай болчихдоггүй. Зам дээр навч унах, шингэн асгарах зэрэг нь халтиргаа үүсэх нөхцөл болохоос гадна замын температур ч зам дугуй хоёрын барьцалтанд нөлөөлдөг гэдгийг анхаарах хэрэгтэй.

Зам халтиргаатай байгаа эсэхийг шалгахын тулд заавал автомашинаас буух шаардлагагүй, холимгийн хаалтны дөрөөн дээр огцом гишгээд үз, эсвэл жолооны хүрдийг огцом эргүүлэнгээ тоормос гишгээрэй. Эдгээр үйлдлийг хийхэд автомашин “дуулгавартай” байвал замын нөхцөл хэвийн байна. Харин автомашины дугуй хий эргэх буюу шарваж байвал зам халтиргаатай байгааг анхааруулж байгаа нь тэр. Энэ “туршилтыг" хийхэд орчны аюулгүй байдал туйлын чухал гэдгийг хэлүүлэх юун. Сүүлийн үед жолооч нар хадаастай дугуйг хэрэглэх болсон нь сайшаалтай. Гэвч аюулгүй байдал үүгээр бүрэн хангагдчихдаггүй нь харамсалтай. Хадаастай дугуйг 1960 онд анх туршиж үзэхэд асфальт, бетон замын гадаргууг ихээхэн гэмтээж, ийм дугуйтай машины араас өөр тээврийн хэрэгсэл мөргөх тохиолдол багагүй гарч байжээ. Мөн ийм дугуйтай автомашины тоормосны зам мөсөн дээр 20-25 хувь, цасан дээр 5-10 хувиар буурдаг болохыг эрдэмтэд тогтоогоод хадаастай дугуйг зам мөстсөн буюу цастай үед хэрэглэх нь зохимжтой гэж үзжээ.

Зам тээврийн осол, түүнээс үүдэн гарах хохирлын хэмжээг нэмэгдүүлж байгаа хүчин зүйлүүдийн эхэнд “Хурд”-ыг онцолж болно. Халтиргаатай замд өндөр хурд их аюул дагуулна. Учир нь тэгш хуурай асфальтан замын барьцалтын коэффициент 0.6-0.8 байдаг бол цастайд 0.2, мөстэйд 0.1 байна. Монгол Улсын Замын хөдөлгөөний дүрэмд “Жолооч хөдөлгөөнд аюул, саад бий болохыг мэдсэн үед тээврийн хэрэгслийн хурдыг хасаж, зайлшгүй тохиолдолд зогсоох арга хэмжээ авна.”  гэж заасан. Гэтэл халтиргаатай замд өндөр хурдтай явснаар тээврийн хэрэгслийг зогсооход цаг хугацааны болон орон зайн боломжгүй болж, замын хөдөлгөөний дүрэмд заасан үүргээ биелүүлж чадахгүйд хүрдэг. Хурд хэт бага байх нь орчин үеийн замын хөдөлгөөний шаардлагад төдийлөн нийцээд байдаггүй ч Монгол Улсын нөхцөлд, тэр тусам халтиргаатай замд нэг их муу зүйл биш биз ээ. Ромын зохиолч, улстөрч Плинийн “Гүйж яваа хүн л унадаг. Мөлхөж байгаа хүн унадаггүй” гэсэн үг бий.

ТЭЭВРИЙН ЦАГДААГИЙН АЛБА

Дэлгэрэнгүй унших

Сэтгэгдэл

Цаг үе

ОХУ-БНХАУ-ыг холбосон транзит тээврийг эхлүүлнэ

Огноо:

,

2023 онд автотээврээр улс хоорондын 34.0 сая.тн ачаа, улс, хот хооронд 1.4 сая зорчигч тээвэрлэнэ. Мөн улсын чанартай авто замын дагуу 10 цэгт үйлчилгээний цогцолбор байгуулж, олон улсын автотээврийн харилцааны тухай Засгийн газар хоорондын хэлэлцээрийг 3 улстай байгуулна.

Олон улсын авто замын сүлжээний АН-4 коридороор ОХУ-БНХАУ-ыг холбосон транзит тээврийг эхлүүлнэ.

Эх сурвалж: ЗТХЯ

Дэлгэрэнгүй унших

Цаг үе

Эрчим хүчээ хэмнэцгээе!

Огноо:

,

Эрчим хүчний системийн өчигдөр орой буюу 2023 оны нэгдүгээр сарын 29-ний оргил ачаалал болох 19.00 цагт 1369 МВт хүрч өнгөрсөн оны мөн үеэс 51 МВт-аар, импорт 101 МВт-аар тус тус өссөн байна.

Нийтийн болон хувийн орон сууцандаа дулааны хэмжүүр тавих нь эрчим хүчний үр ашгийг дээшлүүлэх чухал нөхцөл юм. Хэмжилт бол хэмнэлтийн үндэс болно. Дулааны хэмжүүрийг өрөөний температур тохируулагч хэрэгслийн хамт тавьснаар халаалтад зарцуулах дулааны эрчим хүчийг 15-20 орчим хувиар хэмнэж болно.

Иймд үр ашигтай хэрэглээг сонгож  Эрчим хүчээ хэмнэцгээе!

ЭРЧИМ ХҮЧНИЙ ЗОХИЦУУЛАХ ХОРОО
Дэлгэрэнгүй унших

Цаг үе

Вьетнам улс авлигыг цэвэрлэх ажлын хүрээнд дэд сайд нараа огцруулжээ

Огноо:

,

Вьетнамын Ерөнхий сайд Фам Мин Чин нь 12-р сарын 15-нд Брюссельд Фландрийн бүс нутгийн төлөөлөгчид болон Вьетнамын төлөөлөгчидтэй хийсэн дипломат уулзалтад оролцон үг хэлж байна.

Вьетнам улс авлигыг цэвэрлэх, Коммунист намын хууль ёсны байдлыг хамгаалах компанит ажлын хүрээнд хамгийн өндөр албан тушаалтнууд болох хоёр дэд сайдыг огцруулжээ.

Үндэсний ассамблей пүрэв гаригт эхэлсэн дөрөв хоногийн ээлжит бус чуулганы үеэр Шадар сайд Ву Дук Дамыг албан тушаалаас нь огцруулахаар санал хураав. 2013 оны сүүлээс хойш энэ албан тушаалыг хашиж буй Фам Бин Мин нь энэхүү санал хураалтаас татгалзсан байна.

УИХ-аас огцруулах үндэслэлээ хэлээгүй. Ерөнхий сайд Фам Мин Чинх нь 2023 оны нэгдүгээр сарын 6-ны өглөө Үндэсний ассемблэйд Минх, Дам нарыг өөрсдийн хүсэлтээр нь огцруулахыг шаардсан гэж VnExpress сайт мэдээлэв.

Санал өгсөн 484 төлөөлөгчийн 476 нь огцруулахыг зөвшөөрч, гурав нь санал өгөөгүй гэж Үндэсний ассамблейгаас мэдээллээ.

Төлөөлөгчид мөн Дам, Мин нарын оронд Байгалийн нөөц, байгаль орчны сайд 59 настай Тран Хонг Ха, Хайфон мужийн Коммунист намын дарга 55 настай Тран Лу Куанг нарыг томилохоор санал хураалт явуулав.

Есдүгээр сард намын удирдлагууд сахилгын шийтгэл хүлээсэн, ур чадвар муутай гэж үзсэн албан тушаалтныг огцруулах ажлыг эрчимжүүлсэн. Намын дарга Нгуен Фу Тронг нь үүрэг хариуцлагаа биелүүлээгүй эсвэл буруу зүйл хийсэн албан тушаалтнуудыг цаг тухайд нь огцруулахыг уриаллаа.

Залилангийн гэмт хэрэгтэй түрэмгий тэмцэж байгаатай холбогдуулан явуулж буй олон жилийн компанит ажлын хүрээнд эрх баригчид хэдэн зуун албан тушаалтан, бизнесмэнүүдийг халсан байна. 

Өнгөрсөн сарын сүүлчээр Дам, Мин нарыг намын төв хорооноос чөлөөлсөн. Гадаад хэргийн сайд асан Мин ньулс орны засаглалд тэргүүлэх үүрэг гүйцэтгэдэг Улс төрийн товчооноос мөн чөлөөлөгдсөн. 

Саяхан цагдаа нар Дамын туслахыг “COVID-19” туршилтын иж бүрдэл үйлдвэрлэгч “Viet A Technology”компанитай холбоотой мөрдөн байцаалтын явцад эрх мэдлээ урвуулан ашигласан хэргээр саатуулжээ. Мөн есдүгээр сард эрх баригчид Минийн туслах Нгуен Куанг Линх болон Засгийн газрын зохицуулах газрын дэргэдэх Олон улсын харилцааны газрын дарга Нгуен Тхань Хай нарыг цар тахлын үеэр вьетнамчуудыг хилийн чанадад буцаах нислэг зохион байгуулахтай холбоотой хээл хахууль авсан хэргээр саатуулжээ. Уг хэрэгт холбоотой 39 хүнд холбогдох эрүүгийн хэрэг үүсгэн шалгаж эхэлсэн байна.

“Вьет А технологийн” хэрэгт холбогдсон 102 хүнд эрүүгийн хэрэг үүсгэн шалгаж эхэлжээ. Мөн өнгөрсөн зургадугаар сард цагдаа нар эрүүл мэндийн сайд асан Нгуен Тан Лонг, Ханой хотын дарга асан Чу Нгок Анх, Шинжлэх ухаан, технологийн дэд сайд асан нарыг туршилтын хэрэгсэл үйлдвэрлэгчтэй холбоотой мөрдөн байцаалтын явцад хээл хахууль авсан, эрх мэдлээ урвуулан ашигласан хэргээр саатуулжээ.

Олон нийт хээл хахуулийг үл тэвчихийн хэрээр авлига нь намын хууль ёсны итгэмжит байдлыг эрсдэлд оруулж болзошгүйг Тронг анхааруулсан нь хөрш коммунист Хятад улсын дарга Ши Жиньпинтэй адил юм. Вьетнамын улс төрийн товчооны гишүүн асан Дин Ла Тханг нь 2018 онд төрийн зохицуулалтыг зөрчсөн хэргээр 18 жилийн хорих ялаар шийтгэгдсэн нь өнөөг хүртэл гарсан томоохон хэргүүдийн нэг билээ.

Ойролцоогоор 100 сая хүн амтай Вьетнам улс нь бизнес эрхлэх боломжит газар гэх нэр хүндээ өсгөж чадвал эдийн засгийн хувьд их ашиг олох боломжтой.

11-р сарын 18-нд болсон авлигын байнгын хорооны хуралдааны үеэр Тронг засгийн газрын цахим хуудсанд тавьсан илтгэлийнхээ дагуу зарим томоохон авлигын хэргийг шийдвэрлэх явц удаашралтай байгааг онцлон, илүү хатуу, шуурхай арга хэмжээ авахыг уриалав.

Өнгөрсөн онд эрх баригчид авлига, эрх мэдлээ урвуулан ашигласан, эдийн засгийн гэмт хэрэг үйлдсэн гэх 2474 орчим хэрэгт 4646 хүнд эрүүгийн хэрэг үүсгэн шалгаж эхэлсэн. 2021 оны эхэн үеэс Улс төрийн товчоо болон Улс төрийн товчооны харьяа хэрэг эрхлэх газрын удирдлага дор ажиллаж байсан 5 сайд, сайд асан, 13 аймгийн дарга, дарга асан, доод шатны 20 ажилтан зэрэг дор хаяж 67 албан тушаалтанд сахилгын шийтгэл ногдуулжээ.

Дөрөвдүгээр сард цагдаа нар Гадаад хэргийн дэд сайд То Ань Дунгийг цар тахлын үеэр вьетнамчуудыг эх оронд нь буцаах нислэг зохион байгуулж байхад нь хээл хахууль авсан хэргээр саатуулжээ.

Эх сурвалжhttps://www.japantimes.co.jp
Дэлгэрэнгүй унших

Санал болгох